har jag sytt mig en ny solhatt, en som man kan dra ner så den inte blåser av på stranden. Först försökte jag sy efter en mall jag ritat av efter mitt strykjärn, hade för mig att min mormor som var hattmodist sa att man kunde göra det, men det blev inte bra. Det finns... Fortsätt läsa →
Experiment med förklädesmodell
Inspirerad av jättefina förkläden sydda av en kvinna i Toscana (www.cecibirbona.it) har jag sytt mig ett förkläde av ett påslakan fyndat på loppis. Jag tänkte att ett förkläde måste ju ha fickor, inte sant? Stora, rejäla fickor! Så bra att jag sparat mallen att pressa in fickkanterna efter sedan tidigare förklädessömnad. Men när jag nålade... Fortsätt läsa →
Alpackor och tuggad klänning
Vi har haft en härlig Kristi Himmelsfärdshelg tillsamman med ena dottern med familj. Det har blivit både en och två fikor tillsammans med äldsta generationen och vi har varit på Olofstorps djur och trädgård (kallades tidigare Stadsbondgården). Där fanns det mycket att se och uppleva: det fanns hinderbana, olika trampdrivna fordon som man kunde köra... Fortsätt läsa →
De onämnbara
Idag började jag sy trosor av de småtyger som blivit över när jag sytt klänningar till mig själv och dressar till småflickorna. På bilden finns några helt färdiga och ett par som bara ska fållas i midjan. Överst till höger ligger två "rullar" - så ser det ut när man ska sy fast den dubbla... Fortsätt läsa →
Blommor i rabatter och på kläder
Igår firade vi fars födelsedag och då passade jag på att fotografera lite i mina föräldrars trädgård. Växtodling har alltid varit min fars stora intresse. Han har arbetat som växtodlingsrådgivare inom lantbruk och som pensionär är det trädgårdsodling som gäller: både grönsaker och blommor. Far fyllde 91 år. Ni kan ju gissa vilken födelsedagssång vi... Fortsätt läsa →
Mer från sy-lanet
Den här klänningen sydde jag också på sylanet som jag var på sista helgen i mars. Idag gjorde jag några småjusteringar och sedan fick Uffe fotografera mig i klänningen. Tyget har legat i skåpet ett tag - ganska länge faktiskt, upptäckte jag när jag läste här. Mönstret är i grunden Sandy från Svenska mönster, som... Fortsätt läsa →
Vinst och förlust
Hoppas ni hade en fin påsk! Vi har firat med vår ena dotter med sambo och dotter. De kom på skärtorsdagen och stannade till annandagen. På påskdagen kom även svärmor och mina föräldrar på påskfika. Dymmelonsdagen blev en dyr onsdag. Först gick kannan till kaffebryggaren sönder. Det var lika dyrt att köpa en ny kanna... Fortsätt läsa →
Kalas och olika sorters presenter
Gångna helg har bjudit festligheter tillsammans med familj och goda vänner. I fredags var vi hos Berit och Bengt. Berit och jag gick textillärarutbildningen tillsammans. Man brukar ju ha med en liten gå-borts-present och inspirerad av min mor som målar akvareller som hon limmar på tändsticksaskar broderade jag ett litet korsstygnsbroderi på en tändstickask. Det... Fortsätt läsa →
Strålande helg
Jag hoppas ni hade en fin Alla hjärtans dag och att ni har en lika lika fin söndag. Det var inte så vanligt att man firade Alla hjärtans dag för 40 år sen, men Uffe och jag förlovade oss faktiskt den 14:e februari 1985 - och sedan dess har han uppvaktat mig med blommor varje... Fortsätt läsa →
Tisdag
Igår gick Fendi och jag en lång promenad på förmiddagen, ja inte avståndsmässigt men sett till tid - vi var ute två timmar. Efter lunch avslutade jag ett av mina projekt ur mitt skåp - jag muddade de här byxorna som jag sydde på ett sy-lan 2019, inspirerade av ett par träningsbyxor med samma nervikta... Fortsätt läsa →